biografiegedichtperscontact
|
René Puthaar (1964) organiseerde
jarenlang literaire programma's, in Amsterdam voor Stichting Perdu en
in het buitenland voor het Literair
Produktiefonds en de Stichting Frankfurter Buchmesse '93. Inmiddels
is hij full-time schrijver. Hij debuteerde in 1999 met gedichten in
'De Gids', waarna in januari 2000 zijn debuut Dansmuziek bij
uitgeverij Meulenhoff volgde. Een tweede druk verscheen in mei. Voor
Dansmuziek kreeg hij op zaterdag 2 juni 2001 de Lucy
B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2001. Hieraan was een bedrag van
fl. 13.000,- verbonden.
In december 2000 verscheen de cyclus Alles retour in De Zwarte Reeks van uitgeverij Herik. In oktober 2002 brengt Uitgeverij Augustus zijn volgende bundel uit, getiteld Hier en daar. Hij heeft een tweewekelijkse column in het Rotterdams Dagblad en schreef onregelmatig voor Vrij Nederland. In het voorjaar van 2002 werd hij de vaste poëziemedewerker van het weekblad de Groene Amsterdammer. Voor ondermeer de SLAA hield hij lezingen over auteurs als J.H. Leopold, P.C. Boutens en Maurice Gilliams. Als dichter was hij ondermeer te beluisteren op de Dag van de Poëzie in Landgraaf, de Poëzieboekenbeurs van Perdu en het Tuinfeest-poëziefestival in Deventer. In 2001 trad hij op tijdens de Nacht van de Poëzie in Utrecht. Raadpleeg ook www.google.com voor meer over René Puthaar. Het zijn de automaten van de nacht.
Gekrabbeld, dat ik in het gras de zon
trotseerde en alles wat zweefde zocht, ontsnapt en al ontwijkend in het licht
en niets meer zag, maar af en toe gerucht
hoorde dat iets van reuzenvleugels had, standvastig wentelend terwijl ik lag.
Een inktpatroon, de zwarte schittering
van water, in de straat een oude kluis die gapend op een vroege vogel wacht, de schaduwen van wat geslecht kan zijn en in het raam, verraden door de lamp, een hoofd waarvan de holen niemand zien. Het zijn de automaten van de nacht.
© René Puthaar, 2000
(openingsgedicht van de cyclus Alles retour, Herik: Herik, 2000)
'Onder de handen van deze vakman wordt het oude moeiteloos
tot iets nieuws en overtuigends gekneed (...) Een dichter
die met zijn debuut direct zoveel technisch vernuft
tentoon weet te spreiden, moet wel een zondagskind zijn.'
de Volkskrant
'Een subtiele en wellustige lettervreter (...) Puthaar
praktiseert deze verdwijnkunst voortdurend en het effect
is afwisselend komisch, begoochelend of verontrustend
(...) een misschien wat rare, niettemin begaafde en
serieuze nieuwe dichter.'
Trouw
'Even geestig als verontrustend (...) Wie zoveel
beklemmende lichtvoetigheid in zo’n heldere taal op
papier kan zetten, is meer dan veelbelovend.'
NRC Handelsblad
'Dansmuziek is het beste debuut van het jaar.'
Knack
'Dit is droom- en visioenenkunst (...) Een
duizelingwekkend rariteitenkabinet (...) Uit zo'n
gesteldheid wil nog wel eens een hoogst merkwaardig
dichterschap ontluiken.'
Vrij Nederland
'Opvallend is dat Puthaar glashelder schrijft, maar zijn
gedichten toch onder spanning zet (...) Strak, lichtvoetig
en beklemmend, staat er op de achterflap. Ik zou het zelf
niet beter kunnen verwoorden.'
De Morgen
'Een dichter tussen Odysseus en Iggy Pop.'
Rotterdams Dagblad René Puthaar rechtstreeks: Boekingen: Verdere informatie
|