Provinciale Zeeuwse Courant,
20-3-1989 (Der Mörder)
Helmonds Dagblad,
21-3-1989 (Der Mörder)
terug naar boven
(SURREALISTISCH
SPEKTAKEL BIJ OPENING TENTOONSTELLING
Wereldpremière opera uit 1944 Deurne - De
Nederlandse surrealististen hebben zondag opzienbarend bezit
genomen van het Noord-Brabantse Deurne. Het anders zo
rustige gemeentemuseum De Wieger bleek te klein om de
surrealistische invasie te kunnen bevatten. Door een haag
van parapluies, de zon scheen immers, spoedde de stoet van
kunstenaars, fotografen, dichters en enkele honderden
belangstellenden zich naar de feestzaal te Brabant.
Daar vond de wereldpremière plaats van de surrealistische
kameropera Der Mörder, een tragikomedie van de
dichters Theo van Baaren (libretto) en l.Th. Lehmann
(nootjes).
Het was de ludieke introductie tot De automatische
Verbeelding, de eerste overzichtstentoonstelling van het
surrealisme in Nederland.
In De Wieger heeft conservatrice Agnes Grondman een
honderdtal werken (schilderijen, tekeningen, collages,
foto's, documenten en objecten) uit verschillende collecties
samengebracht. Ter gelegenheid van dit overzicht verscheen
bovendien een aantal publicaties: een bloemlezing uit de
surrealistische poëzie, een bundel manifesten en
documentalia (beide Meulenhoff), een didactische uitgave
over het wezen van de kunstenaarsbeweging (SUN) en de
catalogus bij de tentoonstelling. (Landshoff).
De laaglandse surrealisten hebben zich nooit tevoren zo
massaal gremanifesteerd.
Opera
Theo van Baaren, dichter en emeritus-hoogleraar in de
theologie, wordt wel de vader van het surrealisme in
Nederland genoemd. Hij richtte met wijlen zijn vrouw
Gertrude Pape het zeer beperkt verspreide maar
geruchtmakende tijdschrift 'De schone zakdoek' op en stond
aan de wieg van een aantal manifestaties en publikaties.
Van Baaren schreef de tekst voor Der Mörder in 1944.
Vijfenveertig jaar na dato beleefde deze mini-opera de
publieke première.
Het is het verhaal van euveldaad en inkeer. Een moordenaar
(in spe) stopt enkele slagersmessen in zijn koffertje, zoekt
en vindt een slachtoffer en formuleert een aanklacht die
slechts tot de doodstraf kan leiden: 'Je hebt mijn vader
vermoord, mijn moeder verkracht en héél naar gefoezeld met
mijn zuster.' De laatste is paraat, ter bevestiging van de
misdrijven.
De schurk moet sterven. Voordat het bloedig voornemen ten
uitvoer wordt gebracht, wordt Der Mörder evenwel
door twijfel bevangen. Hij weet niet of de man 'in staat van
genade' verkeert. In dat geval straft hij hem niet maar
zendt hij hem hemelwaarts. Dat risico is de scherprechter te
machtig. De schurk blijft leven en iedereen is blij. Doek.
Lacherig
Het werd een wat lacherige uitvoering in de beste traditie
van Dada. En dat DaDaisme had vervolgens stevig
geleend van het expressionistische zangspel: een beetje
Brecht, een wijle Weill en - voor het geestelijk evenwicht -
een vleugje oratoriumwijding. De surrealisten deden - in de
tijd en naar hun geest - althans dát stapje terug.
Componist Louis Lehmann, die gebroken lijkt te hebben met de
schone letteren, zong met vaste bariton Der Mörder,
Sofie van Lier (sopraan) de nauwelijks geplaagde zuster en
de tenor Tabe Bas de ontzette beklaagde.
Thom Janssen begeleidde aan het klavier en gaf waar nodig de
muzikale richting aan. Behalve veel en enthousiast applaus
waren er paaseitjes voor de executanten.
Om in de sfeer te blijven besloot Theo van Baaren met een
spirituele proloog.
Tentoonstelling
Op de tentoonstelling De automatische Verbeelding is
werk te zien van Theo van Baaren, Raymond Barion, Hendrik
Beekman, Eugène Brands, Frans van den Broek, René Daniels,
Marlene Dumas, Jan G. Elburg, Wally Elenbaas, Chris van
Geel, Wout van Heusden, Geert Hofman, Hans Hoste, Ger
Langeweg, Willem van Leusden, Rik Lina, Emile van
Moerkerken, J.H. Moesman, Jaap Mooy, Gerrit van 't Net,
Pieter Ouborg, Perdok, Hendrik Poesiat, Kor Postma, Jörg
Remé, Schlechter Duvall, Stephen Storm, Kristians Tonny,
Oey Tjeng Sit, Willem Wagenaar, Fedde Weidema, Louis Wijmans
en Herman Ysebaert.
Tot 29 mei in De Wieger te Deurne, daarna - met minstens
zoveel spektakel - in museum De Lakenhal te Leiden en het
Fries Museum te Leeuwarden.
(Andreas Oosthoek, Provinciale Zeeuwse Courant, 30-3-1989)
terug naar boven
DER MÖRDER:
VERRASSENDE MINI-OPERA
Mini-opera 'Der Mörder' met Sofie van Lier: sopraan,
Tabe Bas: tenor, Louis Lehmann: bariton en Thom Jansen:
piano. Zaal Brabant, Deurne, zondag 19 maart.
Zaal Brabant in Deurne was het toneel voor een heuse
wereldpremičre. De surrealistische, korte opera 'Der
Mörder' van Louis Lehmann (muziek) en Theo van Baaren
(libretto) werd daar uitgevoerd bij de opening van een
prachtige tentoonstelling over Nederlandse surrealisten in
gemeentemuseum De Wieger.
De 76-jarige Theo van Baaren, een van de laatste nog levende
Nederlandse surrealistische kunstenaars, vertelde me
vantevoren dat hij zijn opera niet echt surrealistisch vond.
Hij noemde het zelf: 'Zomaar een typisch, eigenaardig
dingetje.' Maar niettemin was alles zorgvuldig in stijl.
Vanaf het museum was een lange rij jongeren opgesteld om met
opgestoken zwarte paraplu's (ik zag één rode) de bezoekers
naar de zaal van het grote gebeuren te geleiden.
Ook de opera zelf had een surrealistisch bizarre
komische plot. Een man verschijnt op een café-terras. Hij
is op zoek naar zijn halfbroer, die hij wil vermoorden. Het
familielid blijkt in het publiek te zitten. En
terwijl de moordenaar in spé bloeddorstig zijn messen
slijpt en uitlegt waarom de schoft de doodstraf verdiend
heeft, wordt er uitbundig om genade gesmeekt. Die genade
wordt echter pas geschonken nadat het angstige slachtoffer
zich plotsklaps tot God bekeerd heeft. Dat brengt de
wraakzuchtige tot bezinning, aangezien hij nu zijn halfbroer
wellicht naar de hemel zou sturen, zodat hij misschien nog
wel beter af zou zijn. Verbroedering, dus, en een happy-end.
De muziek van Louis Lehmann, die éénmaal eerder te horen
was op de VPRO-radio, ondersteunde het surrealistische
karakter van het libretto volledig, met name door de vele
komische citaten. Zelfs de gebrekkige akoestiek van de
uitpuilende zaal leek te passen bij de absurditeit van deze
- 20 minuten durende - opera. Geheel in stijl gaf Theo van
Baaren pas ná de uitvoering een inleidinkje op de opera en
ook het boeketje paaseitjes waarmee de uitvoerenden na hun
innemende kunstexplosie het podiumpje verlieten, was
alleszins op zijn plaats.
(Piet Swinkels, Helmonds Dagblad, 21-3-1989)
terug naar boven
|